ALGEMENE VOORWAARDEN & PRIVACYREGLEMENT ZORG IN BALANZ
Datum: 2 april 2025
Versie: 1.0.0
ALGEMENE VOORWAARDEN
1. Toepasselijkheid
- Deze voorwaarden zijn van toepassing op en maken deel uit van alle huidige en toekomstige aanbiedingen, overeenkomsten en andere op enig rechtsgevolg gerichte handelingen waarbij Zorg in Balanz (ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel onder nummer 85747033) of haar eigenaar / bestuurder, verder aangeduid als “Zorg in Balanz”, is betrokken, alsmede op alle gevolgen daarvan.
- Afwijkingen van deze algemene voorwaarden zijn alleen geldig voor zover deze afwijkingen uitdrukkelijk en schriftelijk tussen partijen overeen zijn gekomen. Aan een dergelijke uitdrukkelijke en schriftelijk overeengekomen afwijking kan opdrachtgever geen rechten ontlenen voor toekomstige overeenkomsten.
- Andere algemene voorwaarden, waaronder die van de cliënt, hoe deze ook worden vermeld of genoemd, zijn niet van toepassing op de rechtsverhouding tussen partijen en worden op voorhand afgewezen.
2. Begrippen
In deze overeenkomst dient te worden verstaan onder:
- Zorgaanbieder: therapeut / behandelaar (natuurlijk- of rechtspersoon) genaamd Zorg in Balanz;
- Overeenkomst: gesloten (behandel)overeenkomst tussen de zorgaanbieder en de cliënt
- Partijen: Zorgaanbieder en cliënt (ook wel tegenpartij genoemd)
- Wkkgz: Wet kwaliteit klachten en geschillen zorg.
3. Aanvaarding van opdrachten
Alle aanbiedingen van de zorgaanbieder zijn vrijblijvend en herroepbaar, ook indien daarin een termijn is genoemd waarvoor het aanbod geldt. Bij mondelinge informatieverstrekking wordt een aanbod eerst geacht te zijn gedaan, zodra dit schriftelijk door de zorgaanbieder is bevestigd.
Een overeenkomst komt tot stand door een schriftelijke acceptatie van de prijsafspraak door de cliënt of een mondelinge bevestiging. Indien hierin wijzigingen worden aangebracht door de cliënt, dan komt de overeenkomst pas tot stand nadat de zorgaanbieder schriftelijk met die wijzigingen heeft ingestemd. Een overeenkomst kan zowel een losse behandeling als een traject van behandelingen betreffen.
4. Annulering
- Annulering van afspraken voortvloeiend uit een overeenkomst dient uiterlijk 48 uur vóór het afgesproken tijdstip te geschieden.
- Voor annulering van afspraken gelden de volgende annuleringsvoorwaarden:
- Bij annulering tot 48 uur voor aanvang van de afspraak is de cliënt geen kosten verschuldigd.
- Bij annulering 24 uur voor aanvang van een afspraak is de cliënt 50% van het bedrag van het consult / de behandeling verschuldigd.
- Bij annulering binnen 24 uur voor aanvang van een afspraak is de cliënt 100% van het bedrag van het consult / de behandeling verschuldigd.
- Indien een consult / behandeling op verzoek van een cliënt wordt verschoven naar een latere datum is de cliënt bij verschuiving tot 48 uur voor aanvang van de afspraak geen kosten verschuldigd, binnen 48 uur voor aanvang 50% van het bedrag voor het consult / de behandeling en binnen 24 uur voor aanvang van de afspraak het volledige bedrag.
- Indien annulering niet of te laat geschiedt, is de zorgaanbieder gerechtigd de betreffende dienst(en) in rekening te brengen onverkort het recht op betaling van alle in deze door haar gemaakte kosten.
- De zorgaanbieder is in redelijkheid gerechtigd een reeds geplande afspraak te wijzigen.
5. Geheimhouding, dossierbeheer en inzagerecht
- De zorgaanbieder zal alle informatie betreffende de cliënt die zij verkrijgt bij de uitvoering van haar diensten vertrouwelijk behandelen en deze informatie niet aan derden ter hand stellen, behoudens voor zover zorgaanbieder daartoe verplicht is of de zorgaanbieder toestemming heeft verkregen.
- De zorgaanbieder zal een geheimhoudingsplicht zoals hierboven beschreven opleggen aan eventuele, bij de uitvoering van diensten, ingeschakelde derden.
- De zorgaanbieder zal rapportages over behandelingen/behandeltrajecten op aanvraag van de cliënt verstrekken, met inachtneming van de AVG.
6. Overmacht
Indien de zorgaanbieder haar verplichtingen uit de overeenkomst niet, niet tijdig of niet behoorlijk kan nakomen ten gevolge van een oorzaak die haar niet kan worden toegerekend, waaronder begrepen onder meer (maar niet uitsluitend): stagnatie in de geregelde gang van zaken binnen de organisatie van de zorgaanbieder, ziekte van (een van de) personen die met de uitvoering van de overeenkomst is belast etc., worden de verplichtingen van de zorgaanbieder opgeschort tot het moment waarop zij in staat is die verplichtingen alsnog na te komen.
7. Facturering en betaling
- Alle prijzen zijn in euro’s (€). Alle prijzen zijn inclusief B.T.W. / omzetbelasting, tenzij uitdrukkelijk is aangegeven dat dit er niet bij inbegrepen is.
- Dienstverlening dient direct na de dienstverlening aan de therapeut/behandelaar tegen overleg van een factuur te worden voldaan.
- Facturering vindt plaats op basis van de tussen partijen overeengekomen tarieven en aantallen verrichtingen bij aanvang van de dienstverlening.
- Tenzij schriftelijk anders overeengekomen dient de cliënt binnen 14 dagen na factuurdatum, zonder enig beroep op verrekening, aan de zorgaanbieder te betalen.
- Indien na de datum van de totstandkoming van de overeenkomst één of meer prijsfactoren een verhoging ondergaan is de zorgaanbieder gerechtigd de overeengekomen prijs dienovereenkomstig te verhogen.
- De zorgaanbieder is gerechtigd ieder jaar de overeengekomen prijs te verhogen.
- Indien sprake is van een traject kunnen partijen schriftelijk een betaling in termijnen overeenkomen.
- Bij overschrijding van de betalingstermijn is de cliënt, zonder dat ingebrekestelling is vereist, in verzuim.
De zorgaanbieder is gerechtigd haar verplichtingen tot het verrichten van diensten met ingang van de datum waarop de betalingstermijn is verstreken op te schorten. De zorgaanbieder zal de cliënt tijdig op de hoogte stellen van vernoemde opschorting van haar dienstverlening. De cliënt is met ingang van voornoemde datum over het openstaande bedrag de wettelijke rente verschuldigd. Voorts komen alle buitengerechtelijke incassokosten voor rekening van de cliënt. Onder incassokosten vallen de kosten van advocaten, deurwaarders en incassobureaus, vastgesteld overeenkomstig de geldende c.q. gebruikelijke tarieven.
8. Aansprakelijkheid
- Bij de uitvoering van de dienstverlening van de zorgaanbieder is sprake van een inspanningsverplichting.
- De zorgaanbieder geeft op geen enkele wijze een (geneeskundige) garantie af, noch is zij op enige wijze aansprakelijk voor (medische) complicaties die zich ten tijde dan wel na uitvoering van de dienstverlening bij de cliënt voordoen, welke niet te wijten zijn aan een zwaarwegende toerekenbare tekortkoming van de zorgaanbieder.
- De zorgaanbieder is op geen enkele wijze aansprakelijk voor gevolgschade.
- De zorgaanbieder is niet aansprakelijk voor zover schade voortvloeit uit het feit dat de cliënt door de zorgaanbieder mondelinge of schriftelijke adviezen niet naar behoren heeft opgevolgd.
- De aansprakelijkheid van de zorgaanbieder voor schade voortvloeiend uit de door haar -eventueel met inschakeling van niet ondergeschikten- verrichte diensten is beperkt tot maximaal de kosten van een behandeling.
- In alle gevallen is iedere aansprakelijkheid van de zorgaanbieder beperkt tot het bedrag welke in rekening is gebracht aan de cliënt, dan wel tot maximaal het bedrag dat door de zorgaanbieder afgesloten aansprakelijkheidsverzekering wordt gedekt.
- De zorgaanbieder is op geen enkele wijze aansprakelijk voor de kwaliteit en samenstelling van de door haar geadviseerde hulpstukken, supplementen, medicijnen etc.
9. Toepasselijk recht en geschillen
- Op de dienstverlening van de zorgaanbieder is Nederlands recht van toepassing.
- In geschillen voortvloeiend uit of verband houdend met de dienstverlening van de zorgaanbieder uitsluitend de rechter bevoegd om van dit geschil kennis te nemen.
10. Overige bepalingen
- Indien één of meerdere artikelen van huidige algemene voorwaarden nietig worden verklaard, doet dit geen afbreuk aan de geldigheid van de overige artikelen van huidige algemene voorwaarden.
DISCLAIMER
De informatie op huidige website is geen persoonlijk behandelplan voor de bezoeker. Er kunnen geen rechten worden ontleend aan de getoonde inhoud noch is de eigenaar van de website aansprakelijk voor schade die direct of indirect ontstaat door de informatie op deze website. De behandelingen die op huidige website worden aangeboden vallen onder de noemer alternatieve en/of complementaire zorg. Deze vervangt niet de diagnostiek, verzorging en of verpleging van reguliere gezondheidszorg. De teksten op deze website vallen onder auteursrecht en kunnen niet zonder toestemming van de eigenaar worden gebruikt en gekopieerd worden.
PRIVACYREGLEMENT
1. Algemeen
Dit Privacyreglement beschrijft hoe Zorg in Balanz handelend onder de naam Zorg in Balanz (hierna de ‘Therapeut / behandelaar‘) de privacy van de gebruiker van de website (hierna de ‘Gebruiker’, meervoud de ‘Gebruikers’) regelt en eerbiedigt en welke informatie over de Gebruiker wordt verzameld. Huidig document beschrijft ook hoe de Therapeut / behandelaar gegevens verzamelt, opslaat en gebruikt in de functie van alternatief/complementair zorgverlener. Indien de gebruiker van de website gebruik maakt van de diensten van de Therapeut / behandelaar, wordt naar de gebruiker van de website gerefereerd als de ‘Cliënt, meervoud de ‘Cliënten’.
2. Toestemmingsverzoek en voorhouden privacyreglement
Bij gebruik van de website van de Therapeut / behandelaar, wordt dit privacy statement bij iedere Gebruiker onder de aandacht gebracht en gevraagd hiermee akkoord te gaan. Bovendien wordt aangegeven dat verder gebruik maken van de website betekent dat wordt ingestemd met het huidig privacy statement.
De Therapeut verzoekt de Gebruiker dit Privacyreglement voor gebruik van deze website eerst in zijn geheel te lezen en als deze niet akkoord gaat met dit Privacyreglement, de website niet te gebruiken en onmiddellijk te verlaten.
3. Aard te bewaren informatie
Nu en in de toekomst verzamelt de Therapeut / behandelaar informatie over de Gebruikers van deze website. De Therapeut /behandelaar gebruikt de website voor de hieronder aangegeven doeleinden.
- 3.1 Indien de website van de Therapeut /behandelaar een wijze heeft om informatie op te vragen (nieuwsbrief, of andere informatie) of informatie deelt met de Gebruiker. Voor het opvragen van informatie via de website worden persoonsgegevens bewaard als naam, adres, leeftijd (leeftijd om handelingsbekwaamheid te toetsen gerechtvaardigd belang), e- mailadres en telefoonnummer.
- 3.2 Indien de website van de Therapeut /behandelaar een wijze heeft voor de Gebruiker om zich in te schrijven of aan te melden voor alternatieve zorg of als de website hiermee adverteert of oproept tot het afnemen hiervan (Gebruiker wordt Cliënt). De Therapeut verzamelt meer gegevens van een Cliënt dan van een standaard gebruiker. Voor elke Cliënt is de therapeut wettelijk verplicht een uitgebreid cliëntendossier bij te houden. Zie hiervoor artikel 3.3.
- 3.3 De Therapeut /behandelaar houdt een dossier bij van elke Cliënt. In dit dossier staan de volgende soort gegevens van de Cliënt: naam, adres, leeftijd (leeftijd om handelingsbekwaamheid te toetsen gerechtvaardigd belang), e-mailadres, telefoonnummer, medische gegevens, aantekeningen over de (geestelijke) gezondheidstoestand van de Cliënt, en gegevens over de door de Therapeut / behandelaar uitgevoerde onderzoeken en behandelingen betreffende de Cliënt en de frequentie waarmee de Cliënt zorg afneemt van de therapeut. In het kort documenteert de Therapeut /behandelaar elke keer dat de Cliënt zorg afneemt wie welke zorg wanneer afneemt. De behandelovereenkomst wordt tevens opgenomen in het cliëntendossier. Het is mogelijk dat de Therapeut /behandelaar, met nadrukkelijke toestemming van de Cliënt, medische gegevens opvraagt bij een collega zorgverlener of bij een huisarts bijvoorbeeld. Dergelijke gegevens worden tevens opgenomen in het dossier.
- 3.4 E-mail berichten. Als e-mailberichten worden verzonden, kan deze e-mail en/of bijbehorende informatie uit de e-mail worden opgeslagen in het kader van het doel waartoe deze e-mailberichten dienen.
4. Doel bewaren informatie
- 4.1 Administratie. De informatie wordt voor verschillende doelen gebruikt. Bewaarde informatie (bewaartermijn is 7 jaar) zoals gemeld in artikel 3 wordt gebruikt om bestellingen en leveringen daarvan of indien van toepassing alternatieve zorg conform contract af te werken en in rekening te brengen, voor de boekhouding en de afhandeling van eventuele geschillen.
- 4.2 Het cliëntendossier. De Therapeut / behandelaar is wettelijk verplicht van elke Cliënt een dossier bij te houden in een daarvoor bestemd cliëntendossier. De gegevens in dit dossier blijven 20 jaar bewaard. De gegevens in het dossier worden gebruikt om effectief zorg te kunnen verlenen. Daarbij kan de informatie gebruikt worden voor verscheidene andere doelen:
- Financiële Administratie Voor het opstellen van een factuur bijvoorbeeld.
- Geanonimiseerd bespreken tijdens een intervisie De Therapeut / behandelaar kan met een collega-therapeut intervisie hebben en dan de casus van Cliënt bespreken. Dit is geanonimiseerd; er wordt geen naar een persoon herleidbare informatie besproken.
- Informeren andere zorgverleners. Wanneer de Therapeut / behandelaar afwezig is en een andere therapeut waarneemt of bij doorverwijzing naar een andere therapeut (uitsluitend met toestemming van de Cliënt).
- Indien het cliëntendossier voor een ander doeleinde gedeeld wordt, wordt dit gedaan met toestemming van de Cliënt.
5. Veranderingen aan de Privacyreglement
In de toekomst kunnen de manier waarop informatie wordt gebruikt of ingezet en doelen waartoe dit gebeurt veranderen. De Therapeut / behandelaar zal in dat geval de veranderingen in een herzien Privacyreglement vermelden en deze op de website plaatsen. Gebruikers die niet akkoord gaan met een herziening van de Privacyreglement kunnen hun bezwaar sturen naar onderstaand correspondentieadres of e-mailadres zoals vermeld bij artikel 9. De Therapeut / behandelaar zal de bezwaren respecteren en in acht nemen. Als er geen bezwaren worden ingediend, wordt de bezoeker geacht akkoord te gaan met de veranderingen indien gebruik wordt gemaakt van de website.
6. Wijzigingen gegevens of vragen over privacy
Als de Gebruiker of de Cliënt de door de Therapeut / behandelaar bewaarde informatie wil wijzigen of laten schrappen of indien de Gebruiker of de Cliënt vindt dat de informatie wordt gebruikt voor een ander doel dan waarvoor deze is verstrekt, dan dient de Gebruiker of de Cliënt dit te melden aan de Therapeut / behandelaar via e-mail zoals vermeldt bij artikel 9. De Therapeut zorgt dan voor aanpassing of het schrappen van de gegevens, met uitzondering van de informatie die wettelijk vereist is of rechtstreeks met een gesloten overeenkomst samenhangt als het bewaren van de informatie daarvoor noodzakelijk is.
7. Veiligheid
De Therapeut / behandelaar gebruikt standaardtechnologieën om de veiligheid zoveel mogelijk te garanderen en toegang van onbevoegden zoveel mogelijk te verhinderen. Toch kan e.e.a. niet met volledige zekerheid worden gegarandeerd. De Therapeut / behandelaar is niet aansprakelijk voor onbevoegd gebruik van in artikel 3 genoemde informatie of toegang tot de website. De Therapeut / behandelaar adviseert wachtwoorden regelmatig te veranderen en te werken met een betrouwbare en veilige browser.
8. Adres gebruiker website
Gebruikers en Cliënten zijn verplicht de Therapeut / behandelaar van adreswijzigingen en wijzigingen van andere contactgegevens op de hoogte te stellen. Zolang de Therapeut / behandelaar geen verhuisbericht of bericht wijziging andere contactgegevens ontvangt, worden de laatste bij de Therapeut / behandelaar bekende gegevens aangenomen als de juiste gegevens. Hieruit voortvloeiende miscommunicatie of verkeerde bezorging is voor rekening en risico van de Gebruiker of Cliënt. Zolang een nieuw adres niet is doorgegeven blijft deze aansprakelijk voor de Gebruiker of Cliënt bestelde producten die op het oude adres worden afgeleverd.
9. Contact- en identiteitsgegevens
De Therapeut / behandelaar is bereikbaar via de volgende gegevens:
- Volledige naam: Pauline Gerritsen
- Tevens handelend onder de handelsnaam: Zorg in Balanz
- Bezoekadres: Paulus Borstraat 37, 3812 TA Amersfoort
- E-mail: pauline@zorginbalanz.nl
- Kvk-nummer: 85747033
10. Aanvullende informatie
- 10.1 Klachten betreffende de wijze van omgang met de informatie van de Gebruiker of Cliënt kunnen, indien gewenst, tevens worden gemeld via de website van de Autoriteit Persoonsgegevens (www.autoriteitpersoonsgegevens.nl).
- 10.2 Indien de Gebruiker of de Cliënt een foto of andere afbeelding deelt als onderdeel van de informatie genoemd in artikel 3, dan wordt deze foto of afbeelding tevens opgeslagen als informatie zoals vermeldt in artikel 4.
- 10.3 Indien er door de Cliënt of Gebruiker ook gebruik wordt gemaakt van een programma of software voor het delen van informatie zonder inmenging van de Therapeut / behandelaar, is het mogelijk dat dit programma of deze software de informatie zelfstandig en zonder inmenging van de Therapeut / behandelaar deelt, verspreidt etc. De Therapeut / behandelaar kan niet instaan voor de wijze waarop het programma of software in een situatie beschreven in huidig artikel 10.3 omgaat met informatie.
- 10.4 Indien de Therapeut / behandelaar gebruik maakt van de diensten van een derde partij die fungeert als verwerker van informatie zoals beschreven in artikel 3, heeft de Therapeut / behandelaar een Verwerkers-overeenkomst met deze partij afgesloten.
11. Cookies
De website van de Therapeut / behandelaar maakt geen gebruik van cookies.
DISCLAIMER
Door gebruik te blijven maken van deze website gaat Gebruiker akkoord met de volledige inhoud van dit privacy statement.